Čtvrtek 21.11.2024
„Doporučila bych každému zaměřit se na kvalitu, neutuchající chuť a zájem se učit,” říká Zuzana Kubíčková
Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové a fotografky Anny Kovačič
INTERVIEW

„Doporučila bych každému zaměřit se na kvalitu, neutuchající chuť a zájem se učit,” říká Zuzana Kubíčková

S bohatými mezinárodními zkušenostmi a oceněním Czech Grand Design se stala Zuzana Kubíčková ikonou v oblasti módního designu. Od otevření prvního salonu v Praze jsou její večerní šaty neodmyslitelnou součástí společenských událostí. Zuzaninu tvorbu jste v minulosti mohli zhlédnout například v barokní knihovně v Klementinu, nejvyšší věži hotelu International, dvoraně paláce Rudolfina i v noční ulici na Letné. Jak z pozice návrhářky reaguje na rychlé změny v módním průmyslu? S jakými výzvami se při své práci setkává? A jak důležité je, aby její modely nosily známé tváře?

Co tě motivovalo ke vstupu do světa módního návrhářství?

Už od dětství bylo mojí touhou pracovat v tomto oboru. Začalo to obdivem ke kráse, řemeslu, a tak to pokračuje dodnes. Ráda pomáhám ženám v tom, aby nejen vypadaly, ale také se cítily krásnější.

Jak bys popsala svůj osobní styl? Odráží se ve tvých návrzích?

Popisovat svůj vlastní styl je trochu náročné, raději se soustředím na podpoření rozmanitých stylů našich zákaznic a hledání modelů, ve kterých se cítí samy sebou. Ráda překračuji hranice stylu a hledám nové alternativy, protože výběr oblečení nám umožňuje vyjádřit naši vnitřní identitu a být tím, kým skutečně chceme být.

Když si vybírám oblečení pro sebe, kladu důraz především na padnoucí střih a použití přírodních materiálů, v nichž je mi nejlépe.

Jaké jsou tvé tvůrčí procesy a postupy při navrhování nových kolekcí?

Celý proces začíná myšlenkou, často úplnou drobností, která se následně promítá a prostupuje celou kolekcí. Během rešerší hledám různorodé a nové souvislosti, které mi pomáhají postavit strukturu. Pracuju spíše intuitivně než analyticky.

Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové a fotografky Alzbeta Jungrové

Jaká část tvorby od návrhu po vytvoření finálního kousku je tvá nejoblíbenější?

Mám ráda všechny fáze tvorby, ovšem největší chvění přichází na začátku procesu, kdy se pomalu začínají rýsovat první obrysy. Má další velmi oblíbená část je, když přicházejí první objednané materiály, když vidíme první modely ze zkušebního plátna, když vymýšlíme postupy, jak nejlépe konkrétní materiál zpracovat, jak vyladit střih. Nelze pominout ani fittingy na modelce, finální styling pro focení. Konečně tou největší odměnou je, když modely vidím na našich zákaznicích. Až tam jde pro mě celý proces tvorby do finále.

Které prvky nebo témata tě inspirují při vytváření nových designů?

Baví mě objevovat zajímavé krejčovské detaily a hledat ideální formu pro daný materiál tak, aby podtrhoval ženskou siluetu v každé velikosti.

Jaký je tvůj aktuální oblíbený módní trend? Popsala bys, jak se tvůj vkus měnil v průběhu let?

Trendy a mikrotrendy vedu v patrnosti, ale vzhledem k charakteru naší práce není nutné, abych se jimi příliš řídila. Můj vkus je konstantní, pro mě je spíš důležitá osobitost, kvalita materiálu a jeho zpracování.

Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové

Jak reaguješ na rychlé změny v módním průmyslu? Snažíš se vždy držet aktuálních trendů?

Aktuální trendy a jejich rychlé změny v módním průmyslu lze chápat různě, záleží na tom, zda hovoříme o dynamice módního průmyslu, například vysoké fluktuaci lidí pracujících na postech kreativních šéfů módních domů, nebo o technologickém vývoji v oblasti designu, který je vždy přínosný. Problém vidím obzvlášť ve vysoké výrobní rychlosti velkých značek, tlaku na kvantitu, jakkoliv se mluví o udržitelnosti. Tlaku na nekonečný růst, koncového zákazníka, aby kupoval více a častěji. Už delší dobu můžeme vidět úpadek v kvalitě oděvních výrobků velkých značek, které jsou s lehkou nadsázkou pouze na jedno použití. Jediné, co s tím já osobně můžu dělat je dokázat svou prací, prací celého ateliéru, že dobré řemeslo má šanci na přežití a není potřeba slepě následovat trendy, ale najít trvalý a osobitý styl, neřešit vysoké tempo v módním světě, které vede k čím dál větší povrchnosti.

Snažíš se odrážet ve svých návrzích udržitelnost?

Myslím si, že ano. Zaměřuji se na kvalitní a etické krejčovské řemeslo, používám materiály od evropských výrobců s dlouholetou historií, což podporuje udržitelnost v mé tvorbě.

Obecně považuji schopnost ovládat řemeslo za zásadní aspekt udržitelnosti, jak z hlediska zachování tradičních postupů pro budoucnost, tak z hlediska životaschopnosti šatů. Mám dojem, že mnoho lidí v rámci tohoto tématu podceňuje význam poctivého řemesla a kvalitně osvojených procesů.

Aktuálně můžeme sledovat postupné pronikání trendu trvalé udržitelnosti a digitalizace do světa módy. Manuální procesy se transformují na digitální postupy a automatizací se zvyšuje produktivita výrobních systémů. Jaký je tvůj pohled na digitalizaci módního průmyslu?

Digitalizace a automatizace jsou skvělými nástroji pro velkokapacitní výrobu, to se mě zatím netýká.

Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové a fotografky Michaela Feureuslové

Jak důležité je pro tebe, aby tvé modely nosily známé tváře?

Pro mě je každá žena, každá zákaznice stejně důležitá. Nespornou výhodou známých tváří je, že se díky nim naše práce dostává do širšího obecného povědomí.

Kde nejčastěji hledáš inspiraci? Existují návrháři, k nimž vzhlížíš?

Inspirace je všude kolem, nejen v módní branži. Záleží, na čem zrovna pracuji.

Jaký je tvůj oblíbený materiál nebo látkový vzor k práci?

Ráda pracuji s přírodními materiály jako je hedvábí nebo vlna, ale nebráním se alternativním materiálům se zajímavým, unikátním charakterem. Pravidelně se věnuji rešerším nových možností materiálů a zajímavých technologických postupů jejich zpracování.

Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové

Co je pro tebe při navrhování nového oděvu nejpodstatnější? Co musí každý kousek splňovat?

Musí mít perfektní střih a zpracování. Vše ostatní se odvíjí od charakteru oděvu a jeho účelu.

S jakými největšími výzvami se při navrhování módních kousků setkáváš?

Velkou a pravidelnou výzvou pro celý náš ateliérový kolektiv bývá přenesení idey, která je zatím na papíře, do reálné podoby. Zvolit správný postup, technologii, materiál a barevnost, aby byl výsledný model představen ve své nejlepší možné formě. Hledám synergii mezi svými představami a osobností ženy, kterou oblékáme.

Popsala bys některý z tvých nezapomenutelných módních momentů či úspěchů?

Momentů, na které ráda vzpomínám, je naštěstí hodně. Může to být vydařené představení nové kolekce, na které máme hezké reakce, po několikaměsíční práci nás všech je to příjemná odměna. Ale nejvíce ze všeho mě potěší momenty, kdy předáváme hotový model zákaznici a vidím, že jí to nejen velmi sluší, ale že se i skvěle cítí. Tento milý pocit se často stává opravdovým úspěchem, když nám po nějakém čase, někdy i opakovaně, přijde zpráva že šaty přinášejí radost a stávají se nejoblíbenějším kouskem v šatníku zákaznice.

Fotografie: Se souhlasem Zuzany Kubíčkové a fotografa Arthur Koff

Jaká je tvá vize pro budoucnost tvé značky a kolekcí?

Chci, aby moje kolekce nabízely možnost sebevyjádření pro každého, koho osloví. Je pro mě důležité v tvorbě klást důraz na individualitu, jedinečnost, zároveň chci vytvářet módu, která není jen o vnějším vzhledu, ale také o vnitřních hodnotách. Mezi ty nejzásadnější patří hledání limitů vyjádření ženskosti každé zákaznice, a to nejen díky odívání jejího vnějšího, ale i „vnitřního těla”.

Měla bys nějaký tip pro začínající návrháře, kteří se chystají proniknout do módního průmyslu?

Každý si musí najít svou vlastní cestu, nejen v rámci estetiky. Doporučila bych každému zaměřit se na kvalitu, neutuchající chuť a zájem se učit. V neposlední řadě je důležitá trpělivost a vytrvalost. Cesta módního návrháře může být dlouhá a náročná, vyžaduje velkou investici času a úsilí.


Instagram | Web | Facebook | YouTube | Pinterest

Napsat komentář