Pátek 24 března, 2023
Kontakt
Redakce
Inzerce
E-shop
GrapesMag GrapesMag

Přečtěte si

OMÁN: KOUZELNÁ ZEMĚ, KTERÁ VÁS PŘENESE DO POHÁDKY

CHYSTÁTE PÁRTY? TOTO SÚ TIE NAJLEPŠIE RECEPTY, KTORÝMI OSLNÍTE!

GrapesMag GrapesMag
  • INTERVIEW
  • LIFESTYLE
  • FASHION
  • BEAUTY
  • ONLINE & TECH
  • TRAVEL
  • FUN
  • GASTRO
 PREVENCE, KTERÁ ZACHRAŇUJE ŽIVOTY, ANEB LOONO MÁ NOVOU APLIKACI
LIFESTYLE

PREVENCE, KTERÁ ZACHRAŇUJE ŽIVOTY, ANEB LOONO MÁ NOVOU APLIKACI

Autor: Eliška Kopincová 14 října, 2022

Dne 13. října 2022 se v Domě Radost v Praze konala tisková konference neziskové organizace Loono s oficiálním uvedením aplikace Preventivka. Představení hlavních funkcí aplikace a následných paralelních programů – příběhů ambasadorů a školení samovyšetření prsou či varlat se zájmem absolvovalo hned několik desítek účastníků. Díky milému pozvání jsme mezi nimi nechyběli ani my.

Organizace Loono vznikla v květnu roku 2014. Od té doby vzdělává širokou veřejnost v oblasti zdravotní prevence, včasné diagnostiky a léčby onkologických a kardiovaskulárních onemocnění a v oblasti reprodukčního zdraví. Cílem je ukázat veřejnosti, jaký význam pro zdraví má zdravotní prevence. Spolek pravidelně pořádá edukační workshopy ve školách, na veřejných akcích a festivalech po celé České republice. Veškerý obsah předává srozumitelně, atraktivně, a zejména pozitivně.

Celou konferenci moderovala MUDr. Kateřina Šédová (Vacková) zakladatelka Loono a také leader týmu mladých lékařů, studentů medicíny a dalších profesionálů. Nejprve představila celý projekt a následně i svůj příběh: 

„Bylo mi dvaadvacet, studovala jsem čtvrtým rokem medicínu a byla naprosto zdravá. Pak se mi začalo něco klubat na levém vaječníku. Rostlo to a rostlo. A bylo to zhoubné. Čekala jsem osm hodin, až se lékaři poradí o další léčbě. Za těch osm předlouhých hodin, kdy jsem seděla na posteli a ptala se sama sebe proč, proč já, proč teď a tak mladá, jsem si rozmyslela, co od života opravdu chci a co pro to hodlám udělat. Tak vzniklo Loono. Aby pomohlo lidem uvědomit si, že ten správný čas myslet na své zdraví je právě teď. Za pár měsíců by totiž mohlo být pozdě.“

Poté již následovalo samotné představení aplikace Preventivka, která se pyšní více než 5 000 stažení během léta. Za tu dobu se více než 800 lidí (16 %) objednalo na lékařskou prohlídku, na kterou dříve nechodili. „Je důležité, aby se veřejnost prevence nebála. Chceme Čechy naučit chodit na preventivní prohlídky a poskytnout jim komplexní, ověřené a srozumitelné informace, které pomohou žít zdravější a kvalitnější život,“ zdůrazňuje Kateřina Šédová.

Podle organizace Loono se nejedná pouze o aplikaci připomínající kalendář s upomínkami. Aplikace bude uživatelům nejen připomínat preventivní prohlídky, na které by měli chodit, ale přidat si mohou i své vlastní prohlídky u dalších specialistů jako například na alergologii, endokrinologii či dentální hygieně. Dle slov Kateřiny Šédové je hlavním cílem aplikace aktivizace uživatelů k tomu, aby začali preventivní prohlídky využívat a dbali na zásady primární prevence. „Nechceme, aby si lidé hledali diagnózy na internetu a báli se chodit k doktorům,“ říká.

Hlavní výhody aplikace: 

  • Zapamatuje si všechny termíny vašich prohlídek a připomene vám je.
  • Ukáže vám, na jaké preventivní prohlídky máte chodit.
  • Dozvíte se, co vás na prohlídce čeká a jaké pro vás má benefity.
  • Připomene vám také samovyšetření prsou či varlat.
  • Pomůže vám najít toho správného lékaře či odborníka pro vaše zdraví.
  • Naučí vás, že pro své zdraví můžete udělat něco každý den.
  • Vyhledá specialisty ve vašem okolí.

Dalšími přednášejícími na konferenci byli hosté a ambasadoři, konkrétně Anna Julie Slováčková, která otevřeně promluvila o svém příběh. „Vidím, že má smysl o tom mluvit, tak mi tak nevadí toto trauma otvírat znovu,“ přiznala. Dále dodala, že v dnešní době se rakovina netýká pouze starých lidí, čímž poukázala na důležitost prevence v každém věku. „Když se řekne slovo prevence, tak se mi vybaví způsob, kterým si já sama mohu zachránit život a kterým si mohou zachránit život moji blízcí,“ uzavřela.

Druhým ambasadorem byl Adam Holubář, který začal popisovat svůj příběh myšlenkou: „Víte, co jsem dělal špatně? Já se prevenci předtím nevěnoval.“ Adamovi diagnostikovali rakovinu varlete, poměrně komplikovaný nádor, na který přišel díky samovyšetření #prsakoule. „Nejvíce mrzí, když lidé tvrdí, že se prevenci a samovyšetření nevěnují kvůli strachu, že si tam něco najdou,“ konstatoval.

Z hostů se jako první ujala slova Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF, díky jejíž podpoře vznikla první verze aplikace. „Rádi bychom, aby občané převzali prevenci do svých rukou. Věřit, že vám se to nestane, není cesta, jak se tomu vyhnout“, podotkla.

Hostem byla i představitelka Česko.Digital Romana Pokorná. Při přípravě aplikace totiž spojilo Loono síly s komunitou expertních dobrovolníků z Česko.Digital. Desítky dobrovolníků měsíce pracovaly na Preventivce, které věnovaly své volné víkendy a večery.  „Aplikaci vnímáme jako pomoc, jak zachránit životy,” říká Romana Pokorná.

Součástí konference bylo také školení samovyšetření prsou či varlat, které vedla řada školitelek. Upozornily i na fakt, že je nutné nezapomínat také prohmatat partnera či partnerku, jelikož až 30 % rakoviny odhalí právě naši milovaní, kteří nás “mají hezky v ruce”. Jak správně provádět samovyšetření, to se můžete dočíst i vy v krátkém návodu.

Kromě snahy zlepšit povědomí o důležitosti prevence díky nové aplikaci Preventivka bude Loono i nadále vzdělávat veřejnost o včasné diagnostice onkologických, kardiovaskulárních onemocnění i o reprodukčním zdraví, a to prostřednictvím stávajících kampaní.

Kampaň „Dole dobrý“

Kampaň #doledobry je zaměřená na reprodukční zdraví a prevenci sexuálně přenosných onemocnění. Učí, jak předcházet a včas rozpoznat sexuálně přenosná onemocnění, i kam mají lidé zajít, pokud se v takové situaci ocitnou.

Kampaň „Žiješ srdcem” 

#zijessrdcem informuje, jak včas rozpoznat a předcházet kardiovaskulárním onemocněním i jak se zachovat, pokud se s infarktem či mrtvicí setká člověk u sebe nebo u někoho ve svém okolí. Málokdo totiž ví, jak se o svoje srdce a cévy správně starat.

Kampaň „Sahám si na ně každý měsíc”  

Edukace s oficiálním hashtagem #prsakoule poučuje veřejnost o potřebě a způsobu samovyšetření prsou a varlat za účelem včasné diagnostiky a případné léčby rakoviny těchto orgánů. V kampani se organizace rozhodla zaměřit edukaci také na prevenci rakoviny děložního čípku, kůže, tlustého střeva, lymfomu, a tak dále a připomíná, kam a kdy zajít na preventivní prohlídku.

Kampaň „Dobré nitro“ 

Nejnovější edukační kampaň #dobrenitro informuje o způsobech prevence a včasné diagnostiky duševních onemocnění i o tom, kam se obrátit v existujícím systému zdravotní péče, pokud u sebe nebo někoho blízkého lidé zpozorují jakékoliv příznaky spjaté s duševním onemocněním.

Chcete-li se i vy dozvědět více o aplikaci a dalších možnostech prevence zdraví, navštivte webové stránky Loono.cz nebo sociální sítě.

Znáte projekt Loono? A ruku na srdce, dbáte na prevenci?

Předchozí
Další

Eliška Kopincová

author

Napsat komentář Cancel reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

GrapesMag GrapesMag

Online magazín, který ví o všem, co vás zajímá

Kontakt: info@grapesmag.cz

RUBRIKY

Interview
Lifestyle
Fashion
Beauty
Online & Tech
Travel
Fun
Gastro

Rychlé odkazy

Inzerce
Redakce
E-shop
Přidejte se do našeho týmu
Podmínky užívání
Zásady ochrany soukromí

SLEDUJTE NÁS

© 2022 | GrapesMag.cz

Spravovat Souhlas s cookies
Můžeme pracovat s cookies, ať víme, jak to na webu žije?
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}