Není žádnou novinkou, že od určitého počtu sledujících na Instagramu se můžete dostat k zajímavým příležitostem a nabídkám spoluprací. Pokud váš profil na sociální síti firmu zaujme, osloví vás a třeba zašle produkty, které otestujete. Výměnou za ně se později podělíte se svými sledujícími o recenzi a fotografie. V záplavě nabídek se však mnohdy objevují i takové, které vás chtějí především oklamat. Ve finále je pak spolupráce nastavena tak, aby firma vytěžila co nejvíc ve svůj prospěch, ale moc nepřinesla vám. Jak poznat, kdy jde právě o tento případ?
Dostanete-li zprávu s návrhem spolupráce, zkuste si nejprve promyslet, o co vlastně poskytovateli nabídky jde, a zda je vůbec tato příležitost oboustranně výhodná. Předtím, než na návrh přistoupíte, je nezbytné postavit racionální myšlení před prvotní euforii, že něco dostanete zadarmo. Abyste se nenechali napálit, věnujte pozornost následujícím příkladům podvodných nabídek spolupráce.
Nabídka produktů za cenu poštovného
Jednou z nefér nabídek spolupráce je ta, kdy vám firma chce zaslat produkty zdarma, avšak pod podmínkou, že zaplatíte náklady na dopravu. Většinou je však cena poštovného nesmyslně vysoká. Částku má poskytovatel nabídky propočítanou tak, aby pokryla výrobní náklady produktu, poštovné, a zároveň pro něj byla výdělečná. Jen si představte, kolik uživatelů na Instagramu se na podobnou nabídku nechá nachytat a objednávku produktů za cenu poštovného uskuteční. Firma si může denně přijít na pořádný balík peněz.
Znění zprávy, která vám od firmy přijde, je navíc umocněna působením na vaše emoce. Například zdůrazněním, že se jedná o velmi speciální nabídku, která vzbuzuje tak velký zájem, že zbývá jen pár posledních ambasadorských míst. Dostáváte se tedy do situace, kdy jednáte pod tlakem s vidinou získání na oko kvalitních produktů zdarma. Je však nutné mít na paměti, že se taková nabídka ve finále vyplatí pouze tomu, kdo ji nabízí. Především proto, že pošlete firmě peníze za poštovné, a zároveň jí poskytnete bezplatnou reklamu na produkty prostřednictvím příspěvku na vašich sociálních sítích. Praktiku zasílání produktů pro propagaci výměnou za uhrazení poštovného využívá například online obchod se šperky Liberta Brillare.
Sleva na produkty
Další podvodnou nabídkou spolupráce je poskytnutí slevy na produkty. S využitím kódu, který vám firma poskytne, je odečteno určité procento z ceny. Ve finále je však tato sleva naprosto zanedbatelná a vy tak zaplatíte téměř plnou částku za produkt. Tuto nabídku můžete dostat například od prodejce módních doplňků LuvAj.
Pozor si dejte také na taktiku, kdy vám firma pošle produkty zdarma, když si něco z jejich nabídky zakoupíte. Typicky se jedná o nabídku tří produktů, kdy zaplatíte za jeden, a to většinou za ten nejdražší, plnou cenu. Už v tomto momentě by vám měl před očima naskočit varovný signál. Stejně jako v prvním případě, má i tentokrát firma nabídku moc dobře promyšlenou takovým způsobem, aby byla výhodná především pro ni. Opravdu jsou získané produkty zdarma, když zaplatíte plnou cenu za jeden z nich, a navíc věnujete svůj čas k vytvoření instagramového příspěvku, kterým pomůžete firmě jejich nabídku zpropagovat? Odpověď je jednoznačná. Samozřejmě ne, a proto je pro vás nejvýhodnější podobné nabídky odmítnout nebo ignorovat.
Požadování údajů o kartě
Zpozornět byste rozhodně měli také v momentě, kdy po vás firma požaduje údaje o platební kartě. Umožněním přístupu do vašeho online bankovnictví totiž riskujete, že vám firma nepošle žádný produkt k propagaci, ale navíc vám i odečte peníze z účtu. Jelikož mají podobní podvodníci předem pečlivě promyšlenou taktiku nebo po obdržení peněz z internetu záhadně zmizí, je pravděpodobné, že se vám již nemusí podařit získat ztracené peníze zpět.
Výše zmíněné příklady zahrnují jen zlomek praktik, které firmy ve svých zprávách s podvodnými nabídkami spoluprací využívají. Když nějakou nabídku spolupráce dostanete, ověřte si nejprve, zda z ní pro vás vyplývají opravdu výhody a nechce vás pouze někdo ošidit. Než se rozhodnete na nabídku přistoupit, zkuste si vyhledat podrobnější informace na webových stránkách nebo se na ně zeptejte přímo firmy. Podvodníci většinou na vaše dotazy přestanou reagovat. Už jste se s podobnými nabídkami také setkali?
$content$