Pondělí 22 duben, 2024
„Netřeba tak moc, aby situace vypadala jinak,“ říká Simona Plevová o Dáždnikovo
Fotografie: Se souhlasem Simony Plevové
INTERVIEW

„Netřeba tak moc, aby situace vypadala jinak,“ říká Simona Plevová o Dáždnikovo

Už delší dobu plánovala dát do pohybu něco vlastního. Ten správný nápad přišel asi před třemi lety, a tak se zrodilo Dáždnikovo. Simona začala podnikat s deštníky s neobvyklými vzory, které okamžitě promění deštivé ulice v umělecké galerie. Co ji inspirovalo k založení vlastního byznysu? A jaké má rady pro začínající podnikatele?

Deštníky jsou docela nudný produkt a podnikání s nimi je dost neobvyklé. Prozraď nám více o svém projektu Dáždnikovo. Co tě inspirovalo k jeho založení?

Právě o to jde. Minimálně na Slovensku mají deštníky nálepku nudného užitkového produktu, po kterém bezmyšlenkovitě saháme, když nás k tomu donutí okolnosti – prostě když prší. Ale tak to vůbec nemusí být! Deštník v sobě skrývá mnohem víc – dokáže vyjádřit názor, ozvláštnit outfit, nebo dokonce zpříjemnit upršený den tomu, kdo ho nosí, i všem kolemjdoucím.

Právě tyto myšlenky mě vedly k založení Dáždnikova. Od přírody jsem totiž slunečný typ a nic na mě nepůsobí pochmurněji než deštivý den. Jednoho rána, kráčejíc po ulici právě v takovém nepřívětivém počasí, jsem si všimla, že zdaleka nejsem jediná. Všude kolem sebe jsem viděla deprimované zachmuřené lidi se svěšenými hlavami. Čistá „deprese”, co vám budu povídat. A byli jsme v ní všichni spolu.

Najednou jsem si však uvědomila, že netřeba tak moc, aby situace vypadala jinak. Stačilo by, aby lidé vyměnili nudné a tuctové deštníky za něco zajímavějšího – něco, co hýří barvami, upoutá pozornost, zvedne hlavu a donutí nás znovu se dívat na svět kolem sebe. Něco, co nám vykouzlí úsměv na tváři a ukáže nám, že i deštivý den může mít svoje kouzlo.

A co dokáže rozehnat chmury a apatii lépe než nádherná umělecká díla? Pravděpodobně nic. Volba byla proto jasná – Dáždnikovo zaplaví ulice deštníky, jejichž designy vytvoří talentovaní slovenští umělci. Každý jednotlivý kus je tedy malým uměleckým dílem.

Protože však víme, že jen krása nestačí, klademe stejný důraz i na kvalitu. Všechny naše deštníky jsou pevné a odolné proti větru. V nabídce máme elegantní dlouhé, praktické skládací i hravé dětské verze. Malými krůčky tak měníme upršené ulice v umělecké galerie přístupné všem, deštník ve stylový doplněk, který budeme rádi nosit, a deštivý den v den, na který se budeme těšit. Aspoň o trošičku víc.

Měnit upršené ulice na umělecké galerie je vyloženě tvým mottem. Co s za ním skrývá?

Je to velmi jednoduché. Designy všech našich deštníků navrhují talentovaní slovenští umělci. Společně tak proměňujeme deštník v malířské plátno, které je dostatečně velké na to, aby na něm umělec mohl vyjádřit sebe, svůj názor a vidění světa. Zároveň tato díla opouštějí zdi galerií a zcela přirozeným způsobem se dostávají do ulic, mezi lidi.

Představte si situaci, kdy stojíte na ulici a rozprší se. Lidé postupně vytahují a roztahují deštníky a vy nevíte, kam se podívat dřív. Procházíte mezi nimi jako mezi obrazy v galerii, hodnotíte, vybíráte si své oblíbence, přenášíte se do jiných světů. Nebylo by to super?

Tam ještě, samozřejmě vůbec nejsme, ale s každým prodaným deštníkem se naše vize stává reálnější.

Co všechno předcházelo spuštění Dáždnikova?

V první řadě měsíc tvrdé dřiny. (smích) Poté, co přišel nápad, jsem se soustředila na dvě věci – otestovat si myšlenku se svým okolím, a tak zjistit, jestli má něco takového vůbec smysl a jestli by byl o produkty zájem, a také udělat důkladný research, abych zjistila, co se v této oblasti na slovenském nebo blízkém zahraničním trhu děje.

Pak, samozřejmě, následovaly kroky jako tvorba vize, value proposition, definování cílové skupiny, strategie, finančního plánu, vizuální identity.

Samostatnou kapitolou bylo hledání toho správného výrobce, navázání prvních spoluprací s umělci a vytvoření prvních designů. Úplně první návrh jsem tvořila společně se svým kamarádem Dodem Ľudrovanem, protože bylo potřeba celý proces odladit. Teprve potom jsem si troufla jít za umělci, které jsem osobně neznala.

Následovala tvorba webu, marketingového plánu a učení se všem dovednostem, se kterými jsem nikdy předtím nepřišla do kontaktu – například jen úvod do účetnictví může dát zabrat.

A od té doby je to neustálý proces učení se za pochodu.

Fotografie: Se souhlasem Simony Plevové

Přišly ti vhod tvé zkušenosti z reklamy a marketingu?

Zkušenosti z reklamy a marketingu mi určitě pomohly v mnoha oblastech – výrazně například při vytváření vizuální identity, tvorbě webu a také při sestavování a realizaci celého marketingového plánu. Velmi mi však pomohly také moje celkové zkušenosti z neziskové organizace LEAF, ve které působím, a mindset, kterým jsem obklopená. A to zejména na úrovni kontaktů. Protože když se člověk pustí do vlastního projektu, narazí, přirozeně, na spoustu oblastí, ve kterých se nevyzná. Tehdy je důležité vědět, kde můžete získat pomoc, a nebát se o ni požádat.

Jak si vybíráš konkrétní designy na deštníky a kde hledáš inspiraci?

Designy tvoříme společně s umělci, kteří jsou jejich autory. To znamená, že moje role nespočívá ani tak ve vymýšlení designů, ale spíše ve vyhledávání a výběru umělců, jejichž tvorba je blízká myšlence Dáždnikova a našim cílovým skupinám. Umělci mají při tvorbě v podstatě volnou ruku. Znají vizi Dáždnikova a já zase jejich styl, takže jim nemusím ani nechci dávat konkrétní mantinely. V úvodu se společně dohodneme na ústředním tématu designu – to bývá kombinace mých a jejich nápadů, většina z nich však sama od sebe se mnou své návrhy konzultuje i v procesu výroby. Někteří pro Dáždnikovo vytvoří úplně nová díla, speciálně pro deštníky, u některých jsme adaptovali a upravili díla, která už vytvořili dříve. Stejně jako každé umělecké dílo mají i všechny naše deštníky kromě autora svůj zvláštní příběh.

Zejména kvůli kapitálu jsem na začátku nemohla udělat nabídku moc širokou, ale zároveň jsem chtěla, aby bylo z čeho vybírat. Vzniklo tak unikátních 7 designů od 5 různých umělců, přičemž jsme se zaměřili jednak na vytvoření zajímavého mixu osobností – ilustrátorů, grafických designérů nebo tvůrce, který podle svých slov neumí vůbec kreslit, ale také na mix různých stylů, v rámci kterých si každý může najít to své – přírodu, folklór, humor, abstrakci a jiné.

Po něco málo přes rok fungování se nám již podařilo vysledovat, na co naši zákazníci reagují a co se jim líbí, takže navazování dalších spoluprací a tvorbu dalších designů už děláme méně intuitivně a víc se spoléháme na data a zkušenosti, které jsme nabyli.

Designy pro Dáždnikovo jsou skutečnou pastvou pro oči. Jak konkrétně se ti s umělci podařilo navázat kontakt?

Na začátku jsem si udělala research umělců, kteří by se do projektu hodili. Z nich jsem následně vybrala a oslovila konkrétní umělce podle klíče, který jsem už zmínila – aby vznikla zajímavá směsice osobností i stylů. Několik z nich jsem znala, ale většinou jsem je oslovila klasicky – e-mailem nebo přes sociální sítě s tím, že představím projekt a nastíním podmínky spolupráce.

Musím říct, že navazování spoluprací s umělci opravdu není nějakým krizovým bodem – dělám to ráda a je to v podstatě velmi příjemné. Téměř všichni, se kterými jsem měla zatím možnost komunikovat nebo spolupracovat, byli velmi milí vstřícní lidé, se kterými to šlo hladce. Velmi příjemně mě také překvapila zpětná vazba na můj podnikatelský záměr. Velká část těch, které jsem oslovila, se mi ozvala zpět, a když někdo odmítl, bylo to proto, že už měl jiné projekty.

Velmi nás těší, že nás mnozí umělci dokonce aktivně kontaktují s tím, že by měli zájem o spolupráci.

Jaké designy jsou oblíbené u zákazníků?

Každý z našich designů si už našel své zákazníky. Obecně však můžeme říci, že se dobře daří těm s přírodními motivy a těm, které se vážou ke Slovensku. Oblíbenější jsou konkrétní vzory na úkor abstraktních a ty v podobě obrazu na deštníku (každý panel je jiný) na úkor opakujících se vzorů. Své osobité místo má také humor, protože toho není nikdy dost.

Mezi ty úplně nejoblíbenější patří designy Pod Vysokými Tatrami, Rastlinky a Dáždnikovka. Velmi čerstvě jsme také uvedli na trh 2 dětské designy, které se setkaly s mnoha pozitivními ohlasy, ale na jejich hodnocení je ještě brzy.

Fotografie: Se souhlasem Simony Plevové

Deštníky se dají koupit v každém obchodě. Proč bychom si měli koupit právě ty tvé?

Přesně kvůli tomu všemu, o čem jsme mluvili. Deštník v sobě skrývá mnohem víc než jen nezbytnou ochranu před deštěm. Můžeme se jeho prostřednictvím vyjádřit, může působit jako unikátní módní prvek a v neposlední řadě věřím, že když budu mít doma pěkný deštník, sáhnu po něm s mnohem větší radostí než po obyčejném kousku a budu ho také nosit s mnohem větší hrdostí. Navíc koupí našich deštníků podpoříte slovenské umění a šikovné lidi, jejichž práce rozzáří deštivý den nejen vám, ale i všem, které na ulici potkáte.

Momentálně nabízíte jen deštníky. Máte v plánu rozšířit nabídku i o jiné produkty jako například pláštěnky nebo gumáky?

Plány máme, samozřejmě, smělé. Začali jsme pouze s dlouhými deštníky. Postupně jsme do nabídky zařadili praktické skládací verze a velmi nedávno i první dětské deštníky. V plánu máme jednak rozšiřování nabídky designů, ale taktéž nám zůstávají například neprozkoumané cílové skupiny (deštníky pro muže) nebo trhy – aktuálně prodáváme primárně na Slovensku s tím, že první vlaštovky máme v České republice a Polsku, takže prostor pro rozvoj v této oblasti je obrovský. A samozřejmě nechceme zůstat jen u deštníků. Umělecká díla by přeci stejně dobře vypadaly i na gumákách nebo pláštěnkách. Držte nám palce.

Co je na řízení vlastního podnikání nejnáročnější? Setkala ses na své cestě s nějakými překážkami?

Jedna z prvních věcí, které jsem se v podnikání naučila, je, že podnikání je v podstatě o každodenním překonávání překážek a řešení nějakých problémů. Vždycky se něco vyskytne – od maličkostí, jako je vadný kus, který unikne naší pozornosti a je odeslán partnerovi nebo zákazníkovi, nebo zpoždění ze strany dodavatelů, až po závažnější věci, jako je prodej, který nejde podle plánu, inflace nebo válka na Ukrajině. Takže první věc, která mi pomáhá se s tím vypořádat, je změna mindsetu a prostě schopnost přijmout fakt, že to tak je.

Překážkou jsem si kolikrát i já sama. Například přílišný perfekcionismus, který mi brání v rychlejším postupu. Nebo výkyvy motivace, které přichází ruku v ruce s obdobími, kdy se problémy množí. Tehdy je to hlavně o uvědomělé práci na sobě a obklopování se lidmi, kteří vám nastavují zrcadlo.

Největší překážkou je však asi ta, které čelím nyní. A nejsem v tom sama, protože se to týká každého z nás. Je jí inflace a extrémní růst cen téměř ve všech odvětvích – což má za následek opravdu výrazný pokles nákupů. Lidé zkrátka investují mnohem méně do výrobků, které nutně nepotřebují. To jsou však natolik vnější faktory, že jen stěží můžeme hovořit o konkrétních krocích k jejich překonání. Do úvahy přichází minimalizace nákladů, hledání optimálních cest k zákazníkům a víra ve zlepšení.

Fotografie: Se souhlasem Simony Plevové

Co bys poradila všem těm, kteří by chtěli nastartovat svůj vlastní byznys?

Rada, která se mnou rezonovala asi nejvíc ze všech, zněla: „Když přemýšlíš nad vlastním podnikáním, představ si ten nejhorší scénář, který by mohl nastat (např. skončím a přijdu o investované peníze). Pokud se s tímto scénářem dokážeš ztotožnit a přijmout ho, neváhej a pusť se do toho.”

Druhá rada, kterou se nechávám vést, je nebát se vyhledávat pomoc a učit se od zkušenějších. Podnikatel musí zvládnout obrovské množství oblastí a nikdo není odborníkem na všechno. Proto je důležité využívat všechny možné formy pomoci. V mém případě jsou to například různé podpůrné programy pro podnikatele (např. NPC) a také mentoringy a konzultace s odborníky, které lze najít na různých portálech (např. GROWNi) nebo je lze přímo oslovit. Pravděpodobně budete překvapeni, jak jsou lidé ochotní pomoci a podělit se o své know-how.

Třetí rada je, samozřejmě, abyste si nejlépe validovali nápad, než se pustíte do jeho realizace. Je na trhu tato věc? Je zde dostatečná kupní síla? Řeší můj produkt skutečnou potřebu?

Co považuješ za největší výzvu, které dnes malé podniky čelí?

Aktuálně je to rozhodně inflace a rostoucí ceny, které vedou jak ke zvyšování vstupních nákladů, tak ke snížení kupní síly.

Jaké další plány a vize máš pro Dáždnikovo?

Z dlouhodobého hlediska chceme vytvořit z Dáždnikova značku, kterou si lidé vybaví jako první, když budou mít potřebu koupit si pěkný a stylový deštník nebo produkt do deště. A ukázat jim, že i upršené ulice mohou mít své kouzlo a že i na déšť se dá těšit. Jednoduše proměnit deštivé ulice v umělecké galerie.

S manželem, který mi s celým projektem pomáhá, máme před sebou ještě jednu výzvu – skloubit podnikání s rodičovstvím a novou etapou našeho osobního života.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář