Pondělí 04.11.2024
„Módu lze snadno okopírovat, styl musíte vytvářet a rozvíjet,” říká Luděk Šmehlík
Fotografie: Se souhlasem Luďka Šmehlíka
INTERVIEW

„Módu lze snadno okopírovat, styl musíte vytvářet a rozvíjet,” říká Luděk Šmehlík

Luděk Šmehlík vyniká jako stylista, kreativní vizionář a zakladatel produkční agentury FA FASHIONABLE. Jako hlavní cíl si stanovil propojování mladých talentovaných jedinců z různých kulturních oborů. Ve své práci se odmítá omezovat na pouhé kopírování aktuálních trendů, a místo toho se zaměřuje na vytváření stylů dle vlastních pravidel. Vedle řízení svého projektu působí jako stylista České televize v rodné Ostravě. Jak probíhá proces přípravy outfitů pro osobnosti v televizních pořadech? S jakými největšími výzvami se musí při stylingu pro televizi vyrovnávat? A které prvky rád začleňuje do své práce pravidelně?

Chtěl jsi být vždy stylistou? Co tě k této profesi přivedlo?

Vlastně ani nechtěl. Původně jsem chtěl být pedagog na SŠ a vyučovat český jazyk a historii. Ale osud tomu asi chtěl trochu jinak, a právě díky mé SŠ jsem se dostal k současnému módnímu oboru. Má Střední škola Havířov – Prostřední Suchá každý rok pořádá jedinečnou módní show, K-mode, a je také hlavním pořadatelem mezinárodní soutěže krásy studentek středních škol – Miss Reneta. Již v prvním ročníku jsem se k oběma akcím náhodou připojil a tento svět plný modelek, návrhářů, choreografie, hudby a světel mě zcela pohltil. Původně jsem tedy chtěl pořádat velké módní show a časem jsem objevil svůj vlastní styl, který se obecně velmi líbil a já jej začal šířit dále.

Kde jsi získal veškeré své zkušenosti?

Na základě empirických znalostí. Jednoduše vlastně takový pokus-omyl. Jakýsi cit pro estetično, vizuál jsem měl asi vždy. Tak nějak přirozeně. Bavila mě odmala ta rozmanitost a hravost. Navíc móda nikdy není stejná. A je také velký rozdíl mezi módou a stylem. Módu lze snadno okopírovat, styl musíte vytvářet a rozvíjet.

Popsal bys svůj typický pracovní den?

Zastávám několik pracovních pozic. Každý den je trochu jiný, ale většinou začínám snídaní, poté si jdu zacvičit a poté podruhé snídám. (smích) Dále se pohybuji v prostorách České televize a chystám kostýmy na následující týden nebo připravuji v nákupních centrech oblečení na reklamní a vizuální kampaně. Případně zastávám svou funkci u nás v agentuře FA FASHIONABLE za svým pracovním stolem. Většinou začínám svůj den kolem páté hodiny ráno a končím před osmou večerní. Pak trávím večery a volný čas s manželkou. Je ale velkým štěstím, že spolu často v rámci zakázek spolupracujeme a nevídáme se jen tak sporadicky, jak to může na první dojem vyznít.

Fotografie: Se souhlasem Luďka Šmehlíka

Jak bys charakterizoval svůj vlastní styl? Odráží se také nějakým způsobem při tvé práci?

Určitě ano. Myslím si, že styl každého člověka se zákonitě musí odrážet ve vlastních pracovních činnostech. V mém případě z pozice stylisty to bude asi trochu specifické. Mám rád tradiční, kvalitní a udržitelné módní kousky. Nadčasovost a nestárnoucí eleganci. I ve volném čase je mým oděvem kvalitní oblek. Takže například při práci se snažím své pánské klientele vštípit lásku k dobře padnoucím blazeru. U žen zase apeluji na smyslnost, ženskost. Mám rád styl, který je hravý, může být lehce lascivní, ale nikdy by neměl působit lacině.

Máš nějaké oblíbené stylistické prvky, které rád pravidelně začleňuješ do své práce?

Základ vidím ve správně zvolené velikosti. Nemá smysl klienta kompletně předělat. Necítil by se poté komfortně. Každý má vlastní styl a mnohdy je jej třeba jen lehce učesat, upravit a nasměrovat. Aplikovat oblíbené barvy a užívat oblíbené značky. Jen upravit střih a zvolit správnou velikost. Když máme oblečení o číslo menší, zdůrazňujeme své nedostatky, a pokud o číslo větší, zase maskujeme své přednosti.

Kromě toho, že jsi ředitelem projektu FA FASHIONABLE, působíš jako stylista v ostravské pobočce České televize. Jak ses k této příležitosti dostal?

Tuto nabídku jsem dostával několik let po sobě, ale nikdy se to bohužel nesetkalo s mým běžným časovým harmonogramem a s povinnostmi v rámci agentury FA FASHIONABLE. V období celosvětové pandemie COVID-19 jsem však najednou neměl do čeho píchnout a jen si po nějakou dobu užíval volna. Ale začalo mi to trochu lézt na mozek a na nervy. (smích) Rušily se veletrhy, festivaly, reklamní agentury a fotografové pozastavili činnost. Naopak studio České televize jelo v plném rozsahu. Bylo to win-win.

Fotografie: Se souhlasem Luďka Šmehlíka

Jak probíhá proces přípravy stylingu pro osobnosti v televizních pořadech?

Každý pořád má svou vizuální stránku a svého dramaturga. Existuje obecná představa, jak by každý pořad na veřejnoprávní televizi měl vizuálně působit. Například Dobré ráno hýří barvami, aby diváka po šesté hodině ranní nabudilo a nakoplo do celého dne. Pořad Na stopě je naopak jako investigativní poměrně utlumený a lehce tajemný. A zpravodajství zase stylizuji tak, aby oblečení neodpoutávalo pozornost diváka od informací, které moderátor sděluje. Každý kostým se konzultuje s režisérem a s moderátorem. Je velmi důležité, aby se moderátor cítil komfortně a mohl se zcela soustředit na svůj projev a práci. Já kostýmy vybírám, nakupuji a chystám většinou s týdenním předstihem. Pak obecně platí, že si je na kostýmní zkoušce schvalujeme.

Od jakých tvůrců nejčastěji kombinuješ jednotlivé kousky oblečení? Snažíš se podporovat i lokální návrháře a zařazovat jejich tvorbu do outfitů pro Českou televizi?

Při práci pro Českou televizi většinou ne. Autorská tvorba bývá mnohdy velmi specifická a jiná od běžného mainstreamu. Což je jenom dobře a díky bohu za autorskou tvorbu. Ale pro běžného cílového diváka veřejnoprávní televize není vždy módní tvorba uchopitelná. Styl, kterým se to ubírá, je více konfekčnějších a tradičnější.

Shodneš se s každým klientem na tom, co si má obléct? Musíš zohledňovat jeho osobní vkus, aby se v outfitu cítil dobře? Jakým způsobem spolupracuješ s ostatními členy týmu, jako jsou režiséři, kameramani nebo herci, abyste dosáhli celistvého vzhledu pro daný projekt?

Vždy zohledňuji zejména potřeby klienta, ale většinou velmi rychle najedeme na stejnou vlnu. Kdybych jeho potřeby nepochopil a snažil se jít vlastní cestou, tak není příliš velká pravděpodobnost, že naše spolupráce bude pokračovat a že si mě klient  zavolá znovu. Předpokládám, že cíleně vyhledá mou pomoc, protože si v rámci výběru oblečení sám rady neví, ale ta spolupráce musí být o pochopení a empatii.

Fotografie: Se souhlasem Luďka Šmehlíka

Ve kterých televizních pořadech nebo projektech jsme již mohli vidět tebou vytvořené stylingy?

Mám na starost většinu pořadů z produkce ostravského studia České televize. Jmenovitě se jedná o Dobré ráno, Sama doma, Bludiště, Na stopě a zpravodajství. Jinak jsem se podílel na tvorbě videoklipů například pro Mirai, Adama Mišíka, Štefana Margitu a další. Dále jsem pracoval na reklamních kampaních například pro Notino, Canis, Hyundai, Bewooden, LUIGI, MaxTara a na mnohých celoročních kampaních pro nákupní centra po celé republice.

S jakými největšími výzvami se musíš při stylingu pro televizi vyrovnávat?

Zejména s kamerou. (smích) Tahle technická hračka často deformuje postavu, mění barvy a vzory. Naživo to zkrátka vypadá skvěle a na obrazovce zase jinak.

Na jaký styling jsi dostal zatím největší ohlasy?

Těžko říci. Velký rozruch každoročně vyvolává reklamní kampaň pro nákupní centrum Forum Nová Karolina v Ostravě, kterou vytváříme společně s kreativní týmem KANTORS CREATIVE CLUB. Já připravuji zejména styling a mám na starost modelky. Tahle kampaň je barevná, hravá a často dvojsmyslná a provokativní.

Fotografie: Se souhlasem Luďka Šmehlíka

Zažil jsi někdy i negativní kritiku? Jak ses s ní případně vypořádal?

Asi ne přímo negativní, ale spíše konstruktivní. Asi mi nikdy nikdo neřekl, že by někdo v mnou vybraném oblečení vypadal hnusně. (smích) Je to věc pohledu a názoru, tisíce lidí a tisíce chutí. Ale většinou mám štěstí na klienty a zadavatele, kteří věří mému úsudku a nechají mě pracovat. Já si pak vše musím obhájit a odůvodnit, ale to je ta činnost, co mě baví asi nejvíce. Dávám tak oblečení smysl a příběh.

Co je tvým momentálním snem?

Nějakou dobu koketuji s vlastním brandem. Nevím ještě, zda značkou konfekčního typu, anebo přímo autorskou tvorbu. Rád nechávám věcem volný průběh, myslím si, že vše má svůj čas.

Které osobnosti bys rád vytvářel styling?

Pokud by to byla osobnost, tak kterékoliv. Ale nemyslím tím osobnost jako veřejně známou osobnost, spíše osobnost vlastním charakterem. To je na té práci skvělé, pořád potkáváte nové lidi.

Jaké tipy bys předal těm, kteří by se rádi dostali do oblasti televizního stylingu?

Nikdy to nevzdávejte při prvním nezdaru, ani při druhém a ani při jakémkoliv dalším. Vše má svůj čas a místo. Práce pro televizi je skvělá, ale také není snadná. Možná není tak těžké se sem dostat, ale spíše se udržet, a zároveň zachovat svůj vlastní a osobitý styl práce. Myslím si, že tahle tendence se zaprodávat kvůli pozlátku, které práce v televizi přináší, je tak trochu cesta do pekla. Vlastní styl je v téhle branži to nejdůležitější.


Instagram | Web | Instagram

Napsat komentář