Móda nemusí být o diktátu trendů – může být o radosti, svobodě a sebevědomí. Nebo si to alespoň myslí Zuzana Havlíková, zakladatelka značky Zannia. Ta ukazuje, že šaty jsou nejen kouskem oblečení, ale i způsobem, jak podpořit ženskost a osobitost. Proč je v práci se zákaznicemi klíčová upřímnost? Jak najít svůj osobní styl? A co když se očekávání zákaznic nepotkává s odborným názorem v obchodě?
Vaším snem bylo vytvořit prostor, kam se budou spokojené zákaznice rády vracet a kde si budou užívat svůj nákup. Nyní se díky pozitivním reakcím okolí domníváte, že se vám to podařilo. Jaká byla vaše cesta do světa módy a k vytvoření vlastní značky?
Cesta to byla velmi zajímavá. Začala jsem podnikat v roce 2011. Otevřela jsem si obchod – second hand, ale s komisním výkupem a prodejem. Po čtyřech letech jsem si ale uvědomila, že to není cesta, jakou chci pokračovat. Vystudovala jsem TIS – zaměřenou na oděvnictví v Púchově, tehdy ještě pod značkou MAKYTA, a tak mi v hlavě vznikl nápad vytvořit si svou vlastní kolekci. To byl rok 2015. Pracovala jsem na ní tehdy osm měsíců a představila jsem ji na první módní přehlídce. Tehdy se začal psát příběh mé značky Zannia.
Byly nějaké klíčové momenty nebo zpětné vazby, díky kterým jste si uvědomila, že Zannia mezi lidmi rezonuje, a proto se vyplatí pokračovat v tom, co děláte?
Pro mě to byla určitě právě první módní přehlídka v Klatovech, kde žiji a tvořím. Bylo to v dubnu 2016. Na tuto akci přišlo více než 400 lidí a všichni byli nadšení. Moje modelky jsou od začátku reálné ženy, moje zákaznice a kamarádky. Proto bylo krásné sledovat, jak se publikum ztotožnilo s tím, jaké modely a postavy žen vidělo na mole. Uměli si hned představit, zda by jim konkrétní model seděl, nebo ne. To byl pro mě jeden z klíčových momentů.
Co podle vás odlišuje značku Zannia od jiných? Co tvoří její jedinečnou identitu?
Myslím si, že jsem to právě já. Nikdy jsem žádné ženě neprodala svůj kousek jen za účelem zisku. Mojí prioritou je, aby se cítila dobře ve svém těle, ve svém aktuálním těle, a já jsem pro ni našla kousek, který jí bude perfektně sedět. Zannia není konfekční značka. Vždy ženám upravujeme šaty na míru. Délku, rukávy, popřípadě, pokud to střih dovolí, ušiju dvě velikosti v jednom modelu, většinou horní díl menší a spodní větší. Nikdo to nepozná, ale zákaznicím dokonale sedí. Proto se ke mně stále vracejí a doporučují mě dál.
Vy sama se oblékáte žensky, což se promítá i do ústředního motta vaší značky. Co pro vás znamená ženskost a ženský styl?
Ženskost je pro mě synonymem pro šaty a sukně. Miluji šaty a sukně, a když si je dennodenně oblékám, cítím se žensky a výjimečně. Kalhoty jsem na sobě neměla už roky. Legíny nosím jen na sport nebo do lesa na houby. (smích) I na rozhlednu jsem šla ve svých šatech ve sportovní verzi. Na hřiště se synem, na procházky, na výlety… všude nosím šaty.
Často se setkávám s názorem, že na hřiště a výlety jsou pro maminky na mateřské pohodlnější kalhoty nebo právě legíny. Já ale na nich nic pohodlného nevidím, pro mě je pohodlné mít na sobě volný kousek a když mě nikde nic netlačí. To moje šaty dokonale splňují. Zároveň stále vypadám žensky a stylově.
Myslíte si, že oblečení může posílit smysl pro ženskost? Pokud ano, jak toho dosáhnout? Existují nějaké siluety nebo detaily, které podle vás obzvlášť rezonují se ženským stylem?
Určitě ano a moje zákaznice to jen potvrzují. Často ke mně přijde žena s tím, že celé roky nosí jen kalhoty, ale ráda by se cítila víc jako žena. Je to velmi zajímavé a pro mě fascinující sledovat její proměnu. Přinesu jí šaty a nejdřív na ně kouká tak… no, že jí tenhle střih asi nebude sedět ani lichotit. Stačí ale pár minut a z kabinky vyjde někdo úplně jiný. Najednou se už ta žena nehrbí, narovná se, usmívá se a zjišťuje, že jí vlastně šaty dělají dobře. Její obavy tedy byly úplně zbytečné a najednou chce zkoušet další střihy a barvy.
Velmi ženské jsou určitě například siluety volánových šatů, šaty střihu á la první republika. Tyto střihy mám já osobně velmi ráda – zvýrazněný pas a široká sukně.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: MYSLÍTE SI, ŽE OBLÉKÁNÍ PODLE TYPU POSTAVY JE PŘEŽITEK? MŮŽETE ZVOLIT ALTERNATIVU, DÍKY KTERÉ SE BUDETE CÍTIT ÚŽASNĚ

Jakou roli hrají ve vašem tvůrčím procesu látky a materiály? Existují určité látky nebo detaily, které podle vás obzvlášť rezonují s myšlenkou ženského stylu?
Látky a materiály jsou pro mě často důležitější než střihy. Protože střihy vymýšlím a upravuji často právě až když objevím zajímavou látku. Na začátku to bylo tak, že jsem si vymyslela střih, ale když jsem nenašla vhodný materiál nebo vzor, byla jsem nešťastná. Po letech navrhování mi dává větší smysl a víc mě baví nechat se inspirovat látkou a vzorem. Mám ráda barvy a květy, které mi přijdou velmi ženské. Když si obléknete květované šaty, zaručeně budete mít i lepší náladu, než když si obléknete černé šaty.
Na co dbáte při výběru modelů pro své kolekce? Tvoříte s ohledem na konkrétní typ ženy, nebo se snažíte vytvářet kousky, které zarezonují u různorodé škály žen?
U mě je proces tvorby nových modelů různý. Buď navrhuji kousek, který chybí v šatníku mně a ráda bych ho nosila, nebo poslouchám své zákaznice, jaké kousky by rády měly ve svém šatníku ony. Vytvořím si první vzorek, nechám ho vyzkoušet různým postavám a navzoruji si velikosti. Snažím se, aby každý kousek seděl na různé postavy. Stane se, že nejsem z výsledku nadšená, ale pár zákaznic ano, a tak vznikají originální kousky. Dává mi ale smysl vytvářet kolekce a modely, které najdou širší využití a jsou vhodné pro více typů postav.
Jak vyvažujete, aby jednotlivé modely byly stylové a zároveň pohodlné pro každodenní nošení?
Nevyvažuji. Nevytvářím kolekce podle toho, co je aktuálně trendy nebo stylové. Chci, aby moje modely byly hlavně pohodlné a nadčasové. Materiály jsou tak kvalitní a skvělé, že šaty a kousky ode mě vydrží v šatníku roky. Neřeším, jestli je ten konkrétní model, který jsem navrhla, zrovna trendy, ale jestli sedí ženě, která ho bude nosit a jak se v něm cítí.
Ve svém obchodě věnujete velkou pozornost tomu, abyste zákaznicím pomohla najít jejich jedinečný styl. Jaké klíčové otázky jim kladete, respektive co vás zajímá, abyste pochopila jejich potřeby a preference?
Pro mě je důležité, jestli přišly pro kousek na běžné nošení nebo na speciální příležitost jako ples, svatba, promoce nebo taneční. Pokud je to model na běžné nošení, určitě mě zajímá, kde žena pracuje, jestli se do práce převléká, nebo je celý den v jednom oblečení. Důležité je, jaké má preference na barvy nebo vzory. Zajímá mě také, zda běžně šaty nosí, nebo s nimi naopak začíná, a jestli má ráda sportovní styl s kapsami, nebo naopak rozvité romantické šaty. Zeptám se i na to, jestli chce šaty něco skrýt, a naopak která část těla se jí líbí a na kterou chce upozornit a ráda to udělá. To je pro mě velmi důležité. Také jaké kousky už v šatníku má, abych jí nakombinovala outfity s tím, co má doma.
Jak byste definovala osobní styl v dnešním světě, kde se trendy tak rychle šíří a mění?
Já na trendy moc nejsem. Ano, sleduji je, protože mám ráda přehled. Ale osobní styl se podle mě vyznačuje právě tím, že žena dobře zná sama sebe a ví, jak se chce svým oblečením prezentovat. Protože pokud má žena ráda výrazné kousky a umí je „prodat“, bude vždy vypadat dobře a sebevědomě. Pokud bych ale dala výrazné šaty slečně nebo paní, která si není jistá, případně řeší nějaké své nedostatky, nebude se v nich cítit dobře, a tak ani nezapadnou do jejího osobního stylu.
Mojí prioritou je, aby se každá žena, která ode mě odchází, cítila dobře v šatech, ale zároveň aby šaty nepotlačily její osobnost. Aby ji nechaly vyniknout.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: OSOBNÍ STYLISTA V KAPSE: NAUČTE SE VYUŽÍVAT CHATGPT K PROMĚNÁM SVÉHO ŠATNÍKU

Jakým výzvám ve stylu a oblékání vaše zákaznice nejčastěji čelí a jak jim pomáháte je překonat, aby vystoupily ze své komfortní zóny a zároveň se cítily sebevědomě a autenticky?
Záleží na tom, jestli je zákaznice u mě poprvé, nebo u mě nakupuje pravidelně. Já jsem velmi upřímný člověk a řeknu to, co vidím a co si myslím. Myslím, že i proto se ke mně zákaznice vracejí a doporučují mě.
Každá žena řeší své tělo, postavu, křečové žíly, nehezké nohy, velké břicho, malé, nebo naopak velké poprsí, široké ruce… Je toho opravdu hodně. Je ale důležité vědět, s jakou částí svého těla je žena spokojená, a na tom začít stavět. Protože ženy jsou na sebe velmi kritické. Často vidí jen nedostatky, ale svoje přednosti ne. Proto je spolu vždy najdeme. Občas jsem i psycholog a párový terapeut, ale myslím, že to k mojí práci patří a mě to baví. Díky módě a šatům pomáhám ženám najít to, na co možná už dávno zapomněly – jak jsou krásné a že se mohou cítit žensky, i když mají ze svého pohled pár kilo navíc. Upřímnost je u mě na prvním místě.
Někdy ženy nemusí mít o svém stylu jasnou představu. Jak je tímto procesem provázíte a pomáháte jim zjistit, co je pro ně to pravé?
Na to jsem už v podstatě odpověděla. Jde o upřímný rozhovor, abych opravdu věděla, co očekávají a jak se chtějí cítit v novém kousku, který si odnesou. Moje služby nejsou jen o tom kousku, který si odnesou z obchodu. Svým zákaznicím třídím šatníky, vytvářím outfity, kombinuji doplňky, boty. Radím jim, kde si koupit správné spodní prádlo. To všechno je důležité, aby se v oblečení cítily dobře, našly svůj vlastní styl a byly autentické.
Jak řešíte situace, kdy se očekávání nebo touhy zákaznic neshodují s tím, co si myslíte vy?
Každý má právo na svůj názor a pocity. Pokud zákaznice něco hledají, například materiál nebo střih, a u mě to nenajdou, ráda jim doporučím jiné české nebo slovenské značky, které by jim mohly svou tvorbou vyhovovat. Já mám ale kolem sebe zákaznice, které jsou na stejné vlně jako já, nebo na ni rády přejdou, a moje tvorba se jim líbí.
Jaké nejdojemnější příběhy nebo proměny jste mohla pozorovat, když jste pomáhala zákaznicím objevit jejich styl?
Mě osobně nejvíc dojímá, když přijde žena, kterou doma manžel nebo partner vůbec nepodporuje, naopak ji často shazuje, nakoupí u mě pár nových kousků a na ulici od cizích lidí nebo v práci začne dostávat komplimenty a začne se cítit sebevědoměji a lépe. To je pro mě proměna, která má smysl.
Nebo naopak přijde zákaznice s partnerem, a ten by ji rád viděl v kouscích, které její ženskost podpoří, protože se mu velmi líbí, podporuje ji a chce, aby se cítila a vypadala ještě lépe. Vyberu kousky k jejímu typu postavy s ohledem na povahu, proporce, zaměstnání a podobně. Oba odcházejí spokojení a za pár dní za mnou přijde její partner s kyticí a děkuje mi, že má doma opět šťastnou, usměvavou a sebevědomou ženu – díky mně a šatům, které jsem jí vybrala.
U mě v obchodě to bývají nejčastěji takovéto příběhy.
Co považujete na přímém kontaktu se zákaznicemi ve vaší prodejně za nejpřínosnější?
Jejich energii. Miluji ten pocit, když mám v obchodě víc žen a tahle moje komunita se mezi sebou krásně podporuje. Zkoušejí, povídají si, radí si mezi sebou. Často u mě v obchodě pobíhají jedna přes druhou jen ve spodním prádle a zkoušejí různé modely navzájem.
Je to o tom pocitu – neuvěřitelně mě dobíjejí energií, a když přijdu domů, ani nemůžu usnout, jak jsem plná dojmů.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „BODY POSITIVITY NENÍ O VZHLEDU, ALE O TOM, JAK SE K SOBĚ CHOVÁME,” ŘÍKÁ ZAKLADATELKA ZNAČKY SPORTOVNÍHO OBLEČENÍ SIMPLY FIT

To, že se k vám spokojené zákaznice rády vracejí, mluví za vše. Co je podle vás tajemstvím budování trvalých vztahů?
Asi to není žádné tajemství. Je to o upřímnosti a rodině. Ne nadarmo o své komunitě a zákaznicích mluvím jako o #zanniarodina. Podle jejich slov to vnímají stejně a často přijdou jen na kávu nebo se posadí do křesla a nasávají energii, která proudí obchodem. Tráví u mě hodiny a já ráda trávím čas s nimi. Je to pro mě velmi obohacující. Zannia už dávno není jen o módě a šatech.
Co dalšího přispívá k jedinečnému zážitku z nákupu ve vašem obchodě?
Skutečná pohoda a příjemné prostředí – nikoho nesoudím a ani nehodnotím to, v čem ke mně přišel. Ráda jim ukážu možnosti, jak by se mohli ve svém oblečení cítit lépe.
V nabídce mám rozbor podle barevné typologie, třídění šatníku u zákaznice doma, následné kombinování outfitů přesně na míru. Dále nabízím službu „nákupy“, kterou u mě využívají hlavně muži, protože pro ně zatím žádné kousky nenavrhuji. Často ženám kompletně navrhuji outfity na různé příležitosti – ať už dobové nebo společenské modely.
Jak vnímáte tlak neustálých novinek a koloběh sezónních trendů v módě? Jaký je váš názor na současnou módu, včetně vlivu sociálních sítí a online nakupování?
Mě osobně trendy nijak neovlivňují. Sleduji je, abych byla v obraze, ale jen proto, že je trendy přívěsek na kabelku, ho nebudu nosit, když se mi vůbec nelíbí. Ani ale nesoudím ty, kteří je nosí. Móda je naštěstí v dnešní době o velké svobodě. Každý se může svým oblečením vyjadřovat, jak sám chce, a pokud to nijak neovlivňuje mě osobně, je mi to vlastně jedno.
Vliv sociálních sítí je určitě velký, ale moje cílová skupina se těmito trendy ovlivnit nedá. Ta naše „bublina“ ráda podporuje české a slovenské značky, lokální tvorbu a fast fashion nakupuje minimálně. Online nakupování je samozřejmě velmi jednoduché, ale jsem ráda, že ve slow fashion je to o osobních setkáních, a hlavně o osobním přístupu.
Značku Zannia prezentujete i na různých akcích – například 13. a 14. září se zúčastníte Dyzajn Marketu Babí léto. Co chcete komunikovat nebo čeho chcete dosáhnout prostřednictvím prezentací na módních přehlídkách, trzích a designérských setkáních? A jak se na tyto události připravujete?
Mám ráda osobní setkání a kontakt s mými zákaznicemi, proto párkrát do roka jezdím na designové trhy. Je to vždy náročné na organizaci a logistiku, ale zároveň velmi nabíjející a inspirativní. Mým cílem je, aby ženy věděly, že konfekce neznamená jedinou cestu, že mohou mít krásné šaty ve velikosti 32 nebo 48. Šaty by je měly podpořit a zvýraznit, a ne skrýt.
Přípravy jsou různé podle toho, jestli jdeme na módní přehlídku nebo prodejní trh. Na módní přehlídku šijeme modely podle mír modelek a připravuji si kompletní koncept, abych odprezentovala značku a svoje kousky co nejlépe. Na designové trhy našíváme více velikostí, aby měly zákaznice možnost vyzkoušet si konkrétní modely v různých velikostech, případně dvouvelikostech. Na každý trh, třikrát do roka, navrhnu nějakou novinku a těším se na reakce a postřehy zákaznic.
Jaké jsou vaše ambice pro budoucí růst a rozvoj značky? Zvažujete nějaké nové kategorie produktů nebo spolupráce?
Zannia letos slaví 10 let. To je pro mě velký milník. Každý rok přicházím s novým střihem šatů a přizpůsobuji nabídku ročním obdobím. Na začátku to byly jen šaty a sukně, teď mám v nabídce vesty, kabátky, cardigany, čepice, šátky i zimní kabáty. Nové produkty vždy vycházejí z mojí vlastní potřeby nebo potřeb mých zákaznic, takže uvidím, jaká překvapení mě čekají.
Aktuálně spolupracuji se čtyřmi obchody po republice, které podporují českou a slovenskou tvorbu. Dodávám jim svoje kousky. Ve svém obchodě v Klatovech mám šperky a kabelky od jiných lokálních designérů, které se skvěle hodí a doplňují moje kousky.
Zdroj: Autorský rozhovor, zannia.cz, instagramový profil značky Zannia
$content$